Utopické vize versus reálné zkušenosti. Co naučil firmy cloud?
Konec IT oddělení – je to cloudem? Tak se v titulku ptal britský magazín Computer Weekly v roce 2009. Tato technologie okupovala před deseti lety obálky nejen technologických, ale také byznys magazínů. Co z toho, co slibovala, se skutečně splnilo, a v čem nám naopak dala lekci z přehnaného optimismu? Se třemi IT specialisty ze společnosti Soitron jsme cloud rozebrali na prvočinitele.
Jedna z prvních reklam na cloud od společnosti AT&T je ještě z roku 1993. Nazvaná byla jednoduše – What Is The Cloud? (Video je pořád k vidění na YouTube). Tři hlavní výhody v té době zcela neznámé technologie byly možnost výběru, kontrola a pohodlí.
Král je mrtev, ať žije… hodně králů
Cloudu nejde upřít, že IT služby jsou díky němu dostupnější. Zaběhnutým hráčům vyrostla konkurence. Kdo by v době zrodu Amazonu řekl, že jednou bude kromě zboží prodávat i výpočetní výkon a prostor pro ukládání dat?
Cloud najednou zjednodušil počítání a porovnávání nákladů na firemní IT. „Velmi zjednodušil situaci ajťákům, kteří dokážou argumentovat tím, kolik co stojí. Pro finanční ředitele je to mnohem srozumitelnější, než když v minulosti přišlo IT oddělení s tím, že kromě samotného CRM systému bude ještě potřeba dokoupit datové úložiště, přidat servery, výpočetní výkon a podobně,“ říká IT konzultant Zbyszek Lugsch ze společnosti Soitron. Na druhé straně ale cloud podle něj vytvořil i klamný dojem, že je za všech okolností levnější. „Od nástupu cloudu přišly nové technologie, zejména hyperkonvergovaná infrastruktura, která stlačila cenu vlastních on-premise řešení tak nízko, že když si porovnám, kolik by mě stál stejný výkon, servery, úložiště a další věci v cloudu a započítám náklady na správu, vyjde mě vlastní infrastruktura levněji.“
IT specialista: cloud není pro každou firmu, ale jeho výhody se dají využívat i tak
Spousta firem si nemůže dovolit přesunout citlivá data a kritické aplikace do cloudu, ale chtěla by využívat něco, co je na správu podobně nenáročné – naklikat si za pár sekund nový server nebo datové úložiště a hned ho začít používat.
Jedním z řešení je takzvaná hyperkonvergovaná infrastruktura, která integruje všechny tři hardwarové složky – disky, výpočetní výkon a síť, do jednoho „balíčku“ s jednotnou správou. Díky tomu není při nasazování nové aplikace a upgradech nutné pokaždé měnit hardware nebo ho nastavovat.
Analytická společnost IDC ve svojí studii pro značku Cisco uvádí, že testy hyperkonvergovaného řešení s názvem Cisco HyperFlex prokázaly zvýšení efektivity IT týmů až o 71 %. V případě doby potřebné pro rozběhnutí nové infrastruktury byl nárůst až 91%. „Všechno je vyladěné už od výrobce. IT manažeři vůbec nemusí řešit architekturu systému ani problémy, ke kterým dochází u jiných systémů,“ dodává Zbyszek Lugsch ze Soitronu. Firmy navíc díky hyperkonvergenci můžou
Data jsou v bezpečí… někde jinde
„Manažery odpovědné za posuzování rizik znepokojují hlavně možné důsledky hrozeb spojených s cloudem,“ píše ve své zprávě z roku 2018 analytická společnost Gartner. Současně připomíná, že mezi lety 2018 a 2020 by měl trh s cloudovými službami narůst trojnásobně.
Problém není jenom v ochraně citlivých dat a splnění požadavků GDPR. Mnohé firmy nedokážou naplno migrovat do cloudu, protože výpadek nebo nedostupnost kritických aplikací by způsobily ochromení jejich provozu.
„Popíšu to na příkladu továrny, která vyrábí součástky pro automobilky systémem just in sequence (tj. součástka dorazí na montážní linku přesně v momentě, kdy je potřebná pro montáž, pozn. redakce). Informační systém má v datacentru v Německu. Umíte si představit, co se stane, když přijdou o konektivitu do Německa? Zastaví výrobu. To by v jejich případě znamenalo pokuty, které nemají šanci zaplatit. Proto mají ve fabrice druhé datové centrum ve vlastní hyperkonvergované infrastruktuře, ve kterém mají kopii informačního systému,“ říká Zbyszek Lugsch.
Právě proto některé firmy, které vyzkoušely cloud, uvažují aspoň o částečném návratu k vlastní on-premise infrastruktuře. „Například systémy velkých obchodních řetězců byly dřív totálně centralizované, dnes začínají být distribuované. To znamená, že mají aspoň část infrastruktury u sebe na pobočce.“
Pohodlně se usaďte… a čekejte
Marianna Richtáriková je kolegyně Zbyszka Lugsche, která se stará o počítačové sítě. „I u opravdu velkých zákazníků se nám stává, že jejich nejnovější linky bývají najednou přetížené, zpomalí se aplikace a my zjišťujeme, že se v té době třeba zrovna aktualizuje Microsoft,“ říká v souvislosti s vizí, že firemní IT díky rychlému zaručenému internetu „pofrčí“, jako by ho měla firma u sebe. „Pokud si někdo myslel, že linky budou tak levné, že to v podstatě už nikoho nebude zajímat, a kapacita se navýší, ukázalo se, že se tak trochu spletl.“
Úzkým místem není jen samotná rychlost a propustnost linek, ale i dostupnost služeb, a co je ještě důležitější – dat. Spousta datacenter garantuje dostupnost na úrovni 99 % a víc. Důležité ale je, co se tím myslí.
Dostupnost služeb a dat není totéž. „Služby, to znamená například e-mail. Ten bude fungovat s 99procentní dostupností, takže mailový server vypadne možná jen na pár hodin v roce. Něco jiného je ale dostupnost firemních dat, tedy těch, která máte uložená například v SharePointu a podobně. Často se někde v podmínkách uvádí, jakým způsobem jsou data dostupná. A když se k tomu dopracujete, zjistíte, kolik by stálo zajistit dostupnost vašich souborů na 99 %. V takových případech musíte vytvářet nějaké zálohovací scénáře, abyste si mohli data obnovit, nebo si koupit další službu. To už se ale pohybujeme v jiných číslech,“ uzavírá další konzultant Soitronu Štefan Pater.