Jedním z nejrychleji rostoucích segmentů softwarového trhu je robotická procesní automatizace (RPA). Rozvoj této oblasti podle odborníků ani v příštích letech nezpomalí a očekává se další růst. Organizace si na RPA stále více cení možnosti automatizovat rutinní lidské úkoly, které se týkají zpracování dat. Stejně to vidí i slovenské podniky.
Centra sdílených služeb a byznysová servisní centra (BSC) jsou ideálním kandidátem na automatizaci, protože agregují velké množství opakujících se aktivit z různých regionů, a tím pádem mají obrovský potenciál optimalizovat své repetitivní procesy. Dobrým příkladem jsou shared service centra pro finanční služby, kterých je na Slovensku několik. Denně tam probíhá řada procesů, které se do jednoho místa agregují z celého světa a dají se velmi snadno automatizovat. Jedním z nich je Clarios (dříve Johnson Controls Power Solutions), pro který společnost Soitron automatizuje vybrané procesy v různých lokalitách po celém světě. Konkrétně jde o zpracování neuhrazených plateb, zaúčtování kreditních a debetních transakcí, čištění účetních knih nebo automatizaci komunikace s klientským portálem.
Právě centra sdílených služeb generují řadu operací z oblasti procure-to-pay nebo order-to-cash procesů, které je možné velmi snadno automatizovat, ať už jde o zpracování přijatých faktur, objednávek, dodacích listů, plateb, remitencí, vystavování faktur a dobropisů, vymáhání pohledávek nebo zpracování reportů. Všechny tyto procesy se skládají z dílčích úkonů, jako je evidování údajů a dokumentů do systému, extrahování dat z dokladů, jejich párování a validace nebo verifikace. Jde o procesy náročné na manuální činnost zaměstnanců, které vyžadují rozsáhlé a zdlouhavé klikání v různých systémech a stahování, nahrávání nebo kontrolu dat. To všechno ale robotizace zvládne, aniž by byl zapotřebí zásah člověka.
A nesmíme opomenout ani další důležitý aspekt. Zefektivnění procesů umožňuje slovenským divizím BSC prosadit se v rámci celé skupiny, a vydobýt si tak lepší postavení v mezinárodním měřítku.
Realizaci předcházela kompletní analýza, včetně procesního, technologického a byznysového expertního posuzování. Audit umožnil definovat procesy vhodné k RPA. Následoval vývoj, nasazení a provoz softwarových robotů ve formě as a service – tedy v podobě kompletního outsourcingu, při kterém Soitron poskytuje nejen technologické služby, ale také potřebné softwarové licence a část nezbytné hardwarové infrastruktury. A po nasazení zajišťuje i monitoring a údržbu softwarových robotů.
„Automatizovat jeden proces nám dnes trvá v průměru půldruhého až dva měsíce, ty jednodušší umíme spustit už do měsíce,“ říká Viktória Bracjunová, RPA Business Unit Manager společnosti Soitron. Kvůli geografické roztroušenosti je pro Clarios takový model výhodný a zcela bez starostí. Soitron přitom musel vyhovět přísným bezpečnostním požadavkům zákazníka, který má dobře chráněnou a zabezpečenou technologickou infrastrukturu.
Dnes Soitron automatizuje Clariosu procesy po celém světě – od Jižní Koreje přes Mexiko až po Severní Ameriku. Na stole už máme další projekty v Číně a různých místech Latinské Ameriky.
„V Mexiku jsme vytvořili vlastní tým lidí, kteří dokáží pokrývat potřeby klientů v celém regionu Jižní Ameriky. Asijské projekty zatím zajišťujeme na dálku ze Slovenska, ale v případě většího objemu prací umíme promptně vytvořit dedikovaný tým i v tomto regionu,“ vysvětluje V. Bracjunová.
Dosud realizovaná robotická automatizace procesů přináší Clariosu čistou časovou úsporu 24 hodin za každý den a všechny procesy a nahradila manuální práci tří lidí.
„Jeden pracovník musel například denně posílat report a shánět povolení k odblokování objednávek, což zabíralo až 60 % jeho času. Problémem byla i zastupitelnost. Pokud měl právě dovolenou, bylo třeba vyčlenit na úkony tohoto procesu jiného člověka. Po automatizaci nemusíme zastupitelnost vůbec řešit a pracovník se může věnovat sofistikovanější činnosti s vyšší přidanou hodnotou,“ vysvětluje Roman Šustek, IT Business Relationship Manager společnosti Clarios.
V Clariosu je úspěšnost softwarových robotů více než 95 %. Společnost díky tomu dosáhla časových úspor, odstranila chybovost, vyřešila zastupitelnost zaměstnanců, ušetřila náklady, zlepšila si cash-flow a v neposlední řadě zvýšila spokojenost zákazníků i zaměstnanců.
Jednoznačným trendem v případě RPA je outsourcing. Firmy využívají roboty, které u nich nasadí implementátor a jejichž provoz probíhá prostřednictvím cloud computingu. Tím je zajištěna nejen bezpečnost dat, ale také provoz v klientském prostředí. Tento trend bude v následujícím období zesilovat. Zároveň je zjevné, že v případě automatizace procesů dochází ke spojování různých technologií do jedné inteligentní hyperautomatizace. Děje se tak díky automatickému zmapování procesů a řešení v kombinaci robot + člověk. „Protože pracovní trh má velký problém a firmy často nemohou sehnat jakékoli zaměstnance (až na výjimky se z firem vůbec nepropouští), jsme rádi, že roboti zastanou práci až několika zaměstnanců, ačkoli původně jsme se báli, že kvůli nim o práci přijdeme,“ dodává k tomu V. Bracjunová.
We are in the process of finalizing. If you want to be redirected to our old version of web site, please click here.