Stát se programátorem nebo ajťákem nebylo nikdy jednodušší, a přesto je technologických specialistů zoufalý nedostatek. Začátkem loňského roku se v dokumentech IT asociace Slovenska uvádělo, že v zemi chybí deset tisíc pracovníků v IT. Malé a středně velké firmy si vlastní ajťáky můžou dovolit málokdy a velké se o ně perou pořád neúprosněji.
„Nikdo nemá chuť utrácet za IT víc peněz. A i kdyby chtěl, na trhu stejně chybí lidé. Ve velkých podnicích jsou týmy větší, ale také nerostou. Nedostatek lidí s potřebnými znalostmi tam pociťují ještě mnohem víc,“ říká IT specialistka na sítě Marianna Richtáriková ze Soitronu.
Firmy se už nespoléhají jenom na absolventy zdejších škol. Web IT asociace je plný tiskových zpráv o náboru Slováků, kteří žijí v zahraničí. Ve spolupráci se školami běží i speciální program pro ukrajinské studenty. Lidé z branže však pochybují, že to bude stačit.
„Používá se pořád víc aplikací, které jsou stále složitější. Platí to ve všech odvětvích. Pokud to má být zvládnutelné, musí pomoct nástroje, které věci zjednodušují,“ říká M. Richtáriková.
Ve výrobní sféře jsou roboti a automatizace pro zaměstnance strašákem, ale v případě IT můžou být řešením zoufalé situace. Marianna Richtáriková vysvětluje, že přesně to je důvod, proč se v posledních letech začaly ve velkém používat takzvané orchestrátory – nástroje, kterými IT manažer řídí několik virtuálních zařízení a sítí. „Jsou to simulace, které nám na jednom kusu hardwaru umožňují vytvářet virtuální prostředí.“
Výrazné zjednodušení a zefektivnění práce IT oddělení slibuje i nový druh datacenter. Označují se pojmem hyperkonvergovaná infrastruktura a mají nahradit tři tradiční pilíře firemních IT řešení – servery, datová úložiště a sítě. A to tak, že všechno integrují do jednoho „balíčku“.
„Propojení všech tří částí je zautomatizované a ovládá se přes jeden nástroj na správu, ne přes tři samostatné. Prostředí, ve kterém běží software, například e-shop nebo CRM (Customer Relationship Management, pozn. redakce) systém pro řízení vztahů se zákazníky, je méně závislé na nastavování hardwaru,“ popisuje Zbyszek Lugsch ze Soitronu.
Když software není tolik navázaný na hardware, není kvůli každé změně nebo aktualizaci potřeba něco přenastavovat, fyzicky propojovat nebo dokupovat.
Analytická společnost IDC ve svojí studii pro značku Cisco uvádí, že testy hyperkonvergovaného řešení s názvem Cisco HyperFlex prokázaly u IT týmů zvýšení efektivity až o 71 %. V případě doby potřebné pro rozběhnutí nové infrastruktury byl nárůst až 91%. „Všechno je vyladěné už od výrobce. IT manažeři vůbec nemusí řešit architekturu systému ani problémy, ke kterým dochází u jiných systémů,“ dodává Z. Lugsch. Firmy navíc díky hyperkonvergenci můžou využívat čas svých IT zaměstnanců k sofistikovanějším činnostem.
„Naše přidaná hodnota není v tom, že něco vezmeme a nakonfigurujeme, ale v tom, že když přijdeme do firmy, umíme se zamyslet nad tím, jak funguje a jak by mohla fungovat efektivněji, aniž by IT bylo překážkou. Dokážeme věci vymyslet, navrhnout a potom mnohem sofistikovaněji provozovat.“
We are in the process of finalizing. If you want to be redirected to our old version of web site, please click here.