Covidové období ještě více akceleruje dlouhotrvající problém s nedostatkem IT specialistů na trhu. Firmy přešly do online světa a začaly urychleně řešit digitalizaci svého podnikání. Najít dobré a kvalitní zaměstnance nebylo nikdy jednoduché, ale nůžky se rozevřely ještě více. Více jsme se ptali Jana Tomášika, který je v Soitronu zodpovědný za Outsourcing v Čechách a na Slovensku.
O jaké typy IT profesí je v současné době největší zájem?
Celkově v covidové době cítíme zvýšený zájem o služby v rámci odvětví Digital Transformation. Tedy je větší zájem o Cloudové specialisty, Softwarové developery, Digital workplace specialisty apod.
Na základě stále častějších kybernetických útoků a zvýšenému používání vzdálených přístupů k podnikové infrastruktuře a podpoře BYOD (BringYourOwnDevice), rostou i investice do pozic spojených s IT bezpečností.
Jak se tato poptávka za poslední roky vyvíjí?
Při nástupu první Covid vlny minulý rok, jsme cítili krátkodobé snížení poptávky na outsourcingové služby. Lockdown a omezení mobility v zemích akceleroval nástup digitálních technologií a poptávku po službách outsourcingu. Pro firmy už nehraje velkou roli, kde jejich zaměstnanci sedí, tudíž se rozšířila možnost i pro poskytovatele outsourcingu nabízet služby z více lokalit.
Jaká je typická délka „pronájmu“ IT specialistů?
Zákazníci stále více upřednostňují outsourcing i na krátkodobé projekty, zejména kvůli omezení rizika a potřeby se co nejrychleji transformovat na virtuální prostředí. Stejně rychle roste i poptávka na dlouhodobý outsourcing, zejména „as a service” řešení.
Kdo jsou typičtí zákazníci vašich služeb?
Za poslední rok jsme zaznamenali mimořádný nárůst v oblasti digitálního průmyslu (SaS, vzdálená správa uživatelů, cloudové služby) a dalších sektorů jako doprava, herní průmysl, streamovací služby, e-comerce apod. Firmy zaznamenávají stále větší nedostatek IT pracovní síly na lokálním trhu, a proto mají tendenci vyhledávat outsourcing partnery v Nearshore lokalitách.
Na jakých projektech vaši lidé u zákazníků nejčastěji pracují?
Jde často o projekty vývoje aplikací nebo vzdálené podpory uživatelů a infrastruktury, kde fungují agilní týmy. V poslední době zákazníci preferují osobní kontakt se seniornějšími členy týmu (architekti, lead developeři, PMs). Podpůrné funkce bývají často doplněny z jiných zemí.
Potýkáte se s nějakými bariérami ve spolupráci/komunikaci s interními zaměstnanci vašich zákazníků?
Nemáme špatné zkušenosti, snažíme se vždy před projektem transparentně nastavit komunikační linky a odpovědnosti jednotlivých stakeholderů. Stejně k efektivní komunikaci přispívá i rozvoj multi-channel komunikačních nástrojů.
Jak máte ošetřeno případné zaměstnání vašich lidí vaším zákazníkem?
Vždy je to otázka smlouvy a korektního vztahu se zákazníkem. Záleží i na důvodu, kvůli kterému se zákazník obrátí na outsourcing partnera. U projektů, budování nových kompetenčních center, bývá často cílem samotný transfer týmů, procesů a nástrojů k zákazníkovi, s předem dohodnutým časovým rozsahem a podmínek. Tyto projekty vnímáme pozitivně a plánovanému přechodu našich lidí k zákazníkovi se nebráníme.
Jak flexibilně jste schopni poskytovat potřebné lidi zákazníkům (ve smyslu, jak dlouho dopředu je nutné projekty nasmlouvat)?
Výsledkem změn, které do trhu přinesl Covid, bylo zefektivnění provozu firem a optimalizace počtu lidí, kteří nejsou vytíženi na projektech. Dnes firmy nedrží zaměstnance, takříkajíc na “bench”. Často je třeba na nové projekty hledat zdroje z trhu a tím pádem má náborový proces významný vliv na délku přípravné fáze. Standardně jsme schopni zareagovat na požadavky našich klientů do měsíce od podpisu smlouvy. Tento čas je ovlivněn hlavně velikostí projektu a potřebami vyplývajících z jeho cílů.
We are in the process of finalizing. If you want to be redirected to our old version of web site, please click here.